Buna, prieteni!
Am tot citit despre soba in clopote si despre soba racheta de vreo 3 ani
M-am hotarat sa incerc una, dar as vrea sa mai am niste confirmari deoarece as incerca ceva relativ nou (pentru mine) si cu toate ca "fizica" imi spune ca ar functiona, "bunul simt" in schimb, educat probabil gresit de sistemele existente de sobe ma face sa nu fiu prea sigur...
Pe scurt, vreau sa fac un fel de soba in clopote, de putere mica (sub 5kW; casa are pierderi foarte mici, este o casa pasiva), de o constructie mai speciala. Si principala chestiune care ma framanta este evacuarea. Am senzsatia ca evacuarea "pe cos", clasica, este totusi o greseala. As vrea sa evacuez gazele arse, reci, in lateral, langa casa, la acelasi nivel cu focarul (practic doar putin mai sus ca focarul, corespunzator cu temperatura de iesire, care ar trebui sa fie de cca 30-40 grd). Sa ma explic:
Traseu:
- Aductiune de aer de afara, prin subsol, in focar si deasupra flacarilor pentru ardere completa
- Soba este de fapt un perete de cca 7 metri inaltime si 3 metri latime, fiind chiar peretele central al casei care separa la parter sufrageria de baie si sus separa atelierul de toaleta utilitara.
- Focarul va fi din: intrebare: caramida refractara sau samota? vreau sa il fac usor, nu masiv. termoizolat cu vata minerala (cca 30cm grosime, in medie). Va fi termoizolat (incluzand o aerisire a spatiului exterior termoizolatiei) deoarece este pozitionat sub scara casei, scara de urcare la etaj
- Tubul de urcare a gazelor arse (riser-ul), din ce material sa-l fac? Va fi termoizolat (10-15 cm vata) pentru a pastra o temperatura foarte mare pana sus, pentru a crea forta arhimedica necesara unui tiraj corespunzator.
- "Clopotul" nu va fi chiar un clopot, ci tot un tub termoizolat la fel ca riser-ul, gazele se vor misca deci lateral (ca in schitele sobelor in clopote prin partea de sus a clopotelor) , din care vor porni in jos tuburile de radiatie, care de fapt vor incalzi practic "soba"
- "Tuburile de radiatie" vor fi in numar de 3 sau 4, prin ele gazele vor cobori in timp ce se racesc. Vor fi termoizolate in partea de sus la fel ca riserul, izolate din ce in ce mai putin spre inaltimi mai mici, iar in partea de jos vor fi complet neizolate.
Temperatura gazelor arse fiind de cca 1000 grade la nivelul focarului, acestea vor urca cu pierderi (calculat) de cca 1kW pe tot traseul riserului (prin termoizolatie), va mai pierde cca 1000W in tubul orizontal din partea superioara, racindu-se probabil la 700 grd in dreptul intrarii in tuburile de coborare, apoi se vor raci in acestea pana la 30-50 grd pana "jos", pierderile fiind in continuare deci de cca 3-4kW. Oricum, aceste cifre sunt fireste aproximative, depind de taria focului, de echilibrul termoizolatiilor, de lungimea traseului.
Voi calcula si executa termoizolatiile a.i. sa asigure o pierdere de caldura in perete aproximativ proportionala cu pierderile casei la parter si etaj. Eventuale reglaje "fine" le voi face prevazand inca un tub vertical de coborare care sa aiba comunicatie cu ultimul tub de coborare in patru puncte, a.i sa pot inchide sectiunea superioara sau cea inferioara a lui, pentru a ajusta echilibrul termic intre parter si etaj.
Intrebarea principala este:
Functioneaza o evacuare orizontala? Foarte multi oameni ar spune ca trebuie cos vertical sa iasa gazele arse in sus. Eu nu sunt de acord, ci as zice ca, gazele fiind reci, vor iesi mai degraba mai usor pe orizontala, la acelasi nivel cu focarul.
Ce ziceti?